Тема: Гідросфера, її складові частини
Мета: 1) навчальна: сформувати в учнів
поняття «гідросфера», знання про складові частини гідросфери; уявлення про
світовий кругообіг води в природі; властивості води як рідини; сприяти
розвиткові вміння пояснювати взаємозв’язок між оболонками Землі на прикладі
світового кругообігу води;
2) розвивальна: розвивати логічне мислення, уяву, увагу,
пам'ять, спостережливість, вміння працювати з текстом і текстовим матеріалом
підручника, вміння робити висновки, виділяти відмінності між складовими
частинами гідросфери; пояснювати схему світового кругообігу води;
3) виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до об’єктів природи та інтерес до
пізнання навколишнього світу.
Тип
уроку: урок засвоєння нових
знань.
Обладнання: фізична карта півкуль, навчальні підручники,
атласи, схема «Світовий кругообіг води в природі».
Використана
література:
1.
Гідросфера. 6
клас. Відкритий урок / Географія. – 2006. – №1. – С.13-14.
2.
Загальна
географія. 6 клас: Посібник для вчителя / О.О.Байназарова, А.М.Байназаров,
І.В.Гринь, А.А.Гринь. – 2-е вид., випр. і доп. – Харків: Веста: Вид-во «Ранок»,
2004. – 304 с.
3.
Загальна
географія. 6 клас: Розробки уроків / О.Г.Стадник, Г.Д.Довгань, В.Ф.Вовк,
О.І.Резнік. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2006. – 432 с.
4.
Копернік
С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: Довідник для абітурієнтів та школярів
загальноосвітніх закладів: Навчально-методичний посібник. –
Кам’янець-Подільський: Абетка, 2003.
5.
Подорож у
Гідросферу. 6 клас. // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2007. – «9. – С.13-15.
6.
Скуратович
О.Я. та ін. Географія: Загальна географія: Підручник для 6 кл. серед. шк.. –
Друге вид., перероблене і доповнене / О.Я.Скуратович, Р.Р.Коваленко,
Л.І.Круглик. –І.: Зодіак ЕКО, 1998. – 192 с.
7.
Шкільна географія та методика її
навчання. Курс лекцій. Навчальний посібник. Переробл. і доповн. / Варакута О.М.
– Тернопіль: Тайп, 2010. – 187с
Хід
уроку
І.
Організація класу до уроку
– Привітання з учнями.
– Перевірка присутності учнів.
– Перевірка наявності в них підручників, зошитів,
атласів.
– Психологічна підготовка учнів до роботи на
уроці.
ІІ.
Повідомлення теми уроку. Постановка мети та завдань
– У тілі людини є мільйони кровоносних судин. Для
чого потрібна кров організму людини? Кров постачає кисень і поживні речовини до
кожного органу, до кожної частинки організму, утворюючи єдину працездатну
систему. Така «кровоносна» система є й у нашої планети. «Кров» Землі – це вода,
а «кровоносні судини» – це річки, струмки, озера. Вода на Землі відіграє велику
роль в житті людини. Саме вода, переходячи з ґрунту до рослини, з рослин до
атмосфери, стікаючи річками до океану і повертаючись на суходіл у вигляді
опадів, об’єднує різні компоненти природи в єдину систему. «Візник природи» –
так називав воду Леонардо да Вінчі.
– Отже, сьогодні ми будемо говорити про воду, яка
є найважливішим мінералом на земній поверхні, особливою речовиною з певними
властивостями.
– Відкривайте свої зошити і запишіть тему уроку
(Тема уроку записана на дошці).
Тема:
Гідросфера, її складові частини
ІІІ. Формування
і засвоєння нових знань, вмінь і навичок
а) актуалізація опорних знань учнів
– Що таке вода?
– У яких станах перебуває вода в природі?
– За яких умов вода переходить з одного стану в
інший?
– Які властивості має вода?
б) розповідь-пояснення з елементами бесіди
– Ви знаєте, діти, відомий вислів: У здоровому
тілі – здоровий дух»?
– А скажіть, як дбати про свій організм протягом
життя?
– А без чого людина не змогла б прожити двох-трьох
діб?
Звісно, без води. Адже організм людини складається
на 80% з води. У складі всіх живих організмів переважає вода. Це найпоширеніша
речовина на Землі, без якої неможливе життя на нашій планеті. Недарма народ
склав безліч прислів’їв, приказок про воду. наприклад, «Земля – найбагатша,
воді – найсильніша», «Де вода – там і життя», «Є хліб і вода – не страшна
біда».
– А про що, на вашу думку, мовиться у цій загадці:
Відома здавна рідина,
Усяк її
вживає,
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува як скло, крихка, тверда –
Це звичайнісінька … (вода).
(Учні пригадують три стани води в природі та
умови, за яких вона може переходити з одного стану в інший).
– Вода є скрізь: у повітрі, в річках, океанах, під
землею, в ґрунті, в льодовиках. Утворившись у глибинах Землі, вода вкрила три
чверті земної поверхні. Солона й прісна, прозора й каламутна, рідка, тверда та
у вигляді пари, вона в нас і навколо нас. ріки й озера, джерела й криниці ,
болота та льодовики, хмари й водяна пара, моря й океани – все це складові
частини водної оболонки Землі, або гідросфери.
в) робота з картою півкуль
– Розгляньте карту півкуль і визначте, що входить
до складу гідросфери.
г) складання схеми в процесі розповіді-пояснення
вчителя
– Подивіться уважно на глобус чи карту півкуль і
переконаєтесь в тому, що більша частина Землі вкрита водою.
– Блакитні кольори морів і океанів становлять
Світовий океан – основну частину гідросфери, в якій зосереджено 96,5; всієї
води планети. 3,5% води планети припадає на води суходолу: річки, озера,
болота, підземні води, льодовики, багаторічну мерзлоту. Порівняно небагато води
постійно міститься в атмосфері – водяна пара, хмари, опади.
д) виконання репродуктивно-пізнавального завдання
– Які складові гідросфери названі в цьому вірші?
Пам’ятаймо, люди,
назавжди:
Неможливо жити без води.
Це – життя колиска, це –
дощ!
це – роса, це – квітка на
межі!
Це – тумани, ріки й моря,
Це – кришталь озер і
джерело,
Це – хмаринка в небі, це
– село.
В тополях й вербах над ставком,
Це – криниця, клумба під
вікном.
Шурхіт хвиль і шторму
дикий рев,
Це – струмок у травах між
дерев,
Зелень трав, веселки
кольори,
Нитки рік і в сутінках
бори…
Пам’ятаймо, люди
назавжди:
Неможливо жити без води.
е) розповідь-пояснення вчителя
– Вода – це проста речовина, що має певні
властивості, Вона може перебувати у трьох станах: твердому, рідкому,
газоподібному. Завдяки цим властивостям на Землі відбувається кругообіг води –
це неперервний процес переміщення води. У ньому беруть участь атмосфера,
літосфера, живі організми.
є) робота з підручником
– Прочитайте в тексті §16 підручника (с.98)
визначення світового кругообігу води. Дайте відповідь на запитання: чому
відбувається кругообіг води? Виділіть основні складові кругообігу води.
ж) розповідь-пояснення вчителя
– Послухайте невеличку розповідь про «Подорож
крапельки води».
«Сонечко нагріло океан. Крапельки води в океані з
рідини перетворили на водяну пару. Стали вони легенькі та злетіли вгору і потрапили в царство
Атмосфери. Та Цар повітря побачив, що в його володіння вторглися та й наслав
холод. Водяна пара почала мерзнути і перетворилася на крапельки води чи
крапельки льоду. А щоб тепліше їм було, крапельки зібрались гуртом і утворились
хмари. Цар повітря не може ніяк вгамуватися і посилає вітер. Вітер переносить
хмари над суходолом, шлях їхній довгий і виснажливий. І повипадали крапельки
дощу, кришталики льоду, снігу на Землю. Зраділа гідросфера, адже знову
поповнились річки, озера, підземні води та океан».
– Отже, так відбувається кругообіг води в природі.
Ми ще раз переконались, що вода – вічна мандрівниця, постійно рухається і не
знає втоми.
з) евристична бесіда
– Як крапелька води з океану потрапила до царства
Атмосфери?
– Що зробив із крапелькою Цар повітря?
– Чи може крапелька знову опинитися в океані? Куди
ще вона може потрапити?
– У яких оболонках землі побувала крапелька під
час своєї подорожі?
и) робота з підручником
– Розгляньте мал.49 «Схема кругообігу води в
природі» підручника (с.98) і дайте відповідь на запитання, які два кола кругообігу
води зображені на малюнку. Як вони відбуваються?
і) розповідь-пояснення вчителя з елементами бесіди
Учитель ще раз пояснює рух води в малому
кругообігу і учні допомагають зробити підсумок:
– Чому такий рух води в природі називають малим
кругообігом?
– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого
кругообігу?
Учитель, використовуючи схему «Світовий кругообіг
води в природі», пояснює хід великого кругообігу води і підсумовує свою
розповідь запитаннями:
– Чому такий рух води називають великим
кругообігом?
– Які оболонки Землі взаємодіють під час такого
кругообігу?
– Яке значення має світовий кругообіг води в
природі?
IV. Узагальнення і систематизація засвоєних знань,
вмінь і навичок
1. Продовжити речення:
– Водна оболонка нашої планети називається…
– Основна частина вод гідросфери зосереджена у…
– Вода може перебувати у трьох станах…
– Основною причиною утворення кругообігу води у
природі є…
2. Доповнити схему
3. Тестове опитування
1) 96,5% вод усієї планети припадає на води
а) суходолу
б) Світового океану
в) атмосфери
2) Вода у атмосфері перебуває здебільшого:
а) у рідкому стані
б) твердому
в) газоподібному
3) Малому
кругообігу води відповідає характеристика:
а) океан-повітря-океан
б) океан-повітря-суходіл-океан
4) Великому кругообігу води відповідає
характеристика:
а) океан-повітря-океан
б) океан-повітря-суходіл-океан
4. Прийом «Проблемне питання»
– Як зміниться гідросфера, якщо Земля раптом
втратить атмосферу?
5. Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Складіть невелике оповідання з теми «Мандрівка
крапельки води».
V. Організація домашньої роботи
1. Опрацювати текст §16 підручника.
2. Скласти в зошиті схему світового кругообігу
води.
VІ. Підсумок уроку
– Про що нове ви дізналися на сьогоднішньому
уроці?
– Як люди використовують воду у своїй
господарській діяльності?
– Оцінювання учнів за роботу на уроці
|