Субота, 20.04.2024, 06:46
Вітаю Вас Гість | RSS

Методика навчання географії

Статистика
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Студентські робити

Конспект уроку 6 клас студентка Музика О.Р.

 

Тема: Атмосфера, її склад і будова. (Музика О.Р. ГБ-42)

Мета уроку: сформувати в учнів поняття «атмосфера», як про зовнішню газову оболонку Землі, її будову; відтворити знання учнів про склад повітря, підкреслити значення для життя на Землі; ознайомити школярів із сучасними методами вивчення повітряної оболонки планети; вдосконалювати вміння працювати з текстом підручника, схемами, діаграмами, виділяти головні аспекти уроку. Виховувати любов і бережливе ставлення до навколишнього середовища, виховувати пізнавальний інтерес до географії.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручники: Пестушко В.Ю. Загальна географія: Підручник для 6 кл. загальноосв. шк./В.Ю. Пестушко, Г.Ш.Уварова. – К.:Генеза, 2006. – 240с., схема «Будова атмосфери», «Забруднення повітря»,  діаграма «Склад повітря», ілюстрації («Метеостанція», «Запуск метеозондів для вивчення атмосфери»).

Література:

1.      Атмосфера. 6 клас. Система уроків.//Географія №13-14, липень 2007.

2.      Геосфери: 6 клас. Майстер-клас учителя географії/упоряд.: Н. Муніч, В. Серебрій. – К.: Ред. Загальнопед. Газ., 2005. – 128с.

3.      Голишкін В.О. Інтелектуальні ігри на уроках географії. 6 клас. – Харків: Основа 2006.

4.      Дидактичні матеріали до теми «Атмосфера». 6 клас.//Географія №3, лютий 2005.

5.      Довгань Г.Д. Усі уроки географії у 6 класі. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 288 с.

6.      Клименко В. Г. За сторінками шкільного підручника з географії. Хрестоматія. 6 клас. – Харків: Основа 2005- 192с.

7.      Пестушко В.Ю. Загальна географія: Підручник для 6 кл. загальноосв. шк./В.Ю. Пестушко, Г.Ш.Уварова. – К.:Генеза, 2006. – 240с.

8.      Древо познания. Универсальный иллюстрированый справочник для всей семьи. Раздел «Планета Земля» ст. 122.

 

 

Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

- Привітання. (Напр. Вправо, вліво повернулись, один одному  всміхнулись... Добрий день!)

- Перевірка присутності учнів.

- Перевірка наявності в них зошитів, підручників тощо.

- Психологічна підготовка учнів до роботи на уроці.

ІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань уроку.

1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Репродуктивна бесіда:

  1. Які оболонки Землі ви вже вивчили?
  2. Що називається літосферою?
  3. Що називається гідросферою?
  4. Наведіть приклади, які доводять, що нас оточує повітря?
  5. З яких газів складається повітря?
  6. Які властивості має повітря?
  7. Яке значення має повітря для життя на землі?

2. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності учнів.

Прийом «Дивуй!».

- Чи знаєте ви, що люди нашої планети живить на дні океану? Ні, не океану у звичному розумінні, а «океану» повітряного, який турботливо та надійно з усіх боків оточує Землю. І хоча цей «океан» невидимий, значення його величезне, адже саме завдяки йому існує життя на нашій планеті.

- Цей повітряний океан, непізнаний і загадковий, завжди манив людину. З давніх-давен, схиляючись перед стихіями неба, людина створювала міфи та легенди про всесильних і могутніх богів, що керували блискавками і вітрами, дощами і снігопадами. Але в усі часи людина мріяла піднятися в небо. Зразком для наслідування були птахи. Проте, всі намагання підкорити повітряний океан за допомогою літального апарату з крилами, що махають, виявилися безуспішними. Піднятися високо та здійснювати далекі польоти стало можливим лише після створення братами Монгольф’є повітряної кулі. Навіть сьогодні, понад 200 років тому, люди використовували повітряні кулі для вивчення процесів, що відбуваються вповітряному океані. Наукова назва повітряного океану – атмосфера. Саме в атмосфері формуються погодні явища, живуть організми, пересуваються транспортні засоби. Знання про атмосферу дозволяє не лише передбачити погоду, а й запобігати її негативним наслідкам, впливати на неї.

- На уроках теми «Атмосфера» ви дізнаєтесь про різноманітні процеси і явища, навчитесь складати прогнози погоди, аналізувати дані спостережень, а головне – дізнаєтесь, як людина може впливати на атмосферу.

- Отже, сьогодні на уроці ми й будемо говорити про атмосферу. Тема нашого уроку «Атмосфера, її склад і будова».

План

1.      Атмосфера – повітряна оболонка землі.

2.      Склад атмосферного повітря.

3.      Будова атмосфери.

4.      Атмосферне повітря – найбільше багадство.

ІІІ. Формування ізасвоєння нових знань, умінь і навичок.

1. Розповідь-пояснення вчителя.

- Настане час, коли космонавти залишать навколоземні орбіти і вирушать у мандри просторами сонячної системи. І, подібно до моряка, який повертаючись з далекого плавання, ловить ту мить,коли через голубий серпанок горизонту проріжеться смуга суходолу, пілоти міжпланетних кораблів вдивлятимутьсяв чорний оксамит комічної безодні, прагнучи побачити рідну планету.

- Мабуть вона дуже красива, якщо дивитися з далекого космосу, голуба куля, яка м’яко світиться і обриси якої розлиті сяючим серпанком. Цей серпанок відгороджує нашу землю від космосу. Він оберігає  планету від згубних випромінювань всесвіту, від смертоносних коливань температури, що їх викликає в космосі зміна дня і ночі. Він підтримує вогонь життя,, постачаючи його киснем.

- Прозоро-легкий на вигляд, він стає грізною перешкодою для прибульців з космічних далей. У ньому безсяйвно згоряють «кам’яні гості» - метеорити. Це – атмосфера.

- Повітряна оболонка нашої планети – її космічне передмістя.

- То що ж таке атмосфера?

Атмосфера – повітряна оболонка Землі, що повязана за нею силою тяжіння і тому бере участь у її добовому їі річному рісі. (Учні записують у зошити.)

Хвилинка-цікавинка.

Високо в атмосфері, на відстані понад 80км від земної поверхні, у нічному небі іноді з’являються величезні ділянки палаючих різнобарвних вогнів. Це видовище вчені називають полярним сяйвом. Першим досліджував і науково пояснив це явище М.В Ломоносов ще майже 250 років тому. Сьогоднв більшість вчених вважає, що полярні сяйва  створюють потоки швидких електричних частинок, які разом зі світлом ідуть до нас від Сонця. Потрапляючи в магнітне поле Землі, цей потік відхиляється в полярні області. У верхніх шарах атмосфери електричні частинки стикаються з газами, що стикаються з газами, що входять до складу повітря. Гази починають світитися, утворюючи полярне сяйво. Полярне сяйво часто називають північним сяйвом. Це  не правильно: такі сяйва звичайні не тільки для північних, але й для південних полярних районів. Щодалі від магнітних полюсяв Землі, то рідше спостерігаються сяйва, хоча іноді вони бувають помітні і далеко від полярних областей.Так, 1958 рці, в ніч на 9-те липня, яскравим полярним сяйвом милувалися тисячі москвичів.

 

2. Пізнавальне завдання: Діти, а з яких речовин складається повітря?

Учні актуалізують знання з теми «Повітря», отримані в курсі природознавства, складають стовпчикову діаграму «Склад повітря» на основі тексту підручника.

3. Робота з підручником.  Знайдіть у тексті параграфа 28 ст. 122 (Бойко, Міхель)місце, де розповідається про роль кожного виду газу в житті планети. (Учні зачитують: кожен з газів виконує свою роль. Азот входить до різноманітних сполук, з яких складаються всі живі істоти. Кисень необхідний усьому живому для дихання. Вуглекислий газ – «утеплювач» Землі. До неї він пропускає сонячні промені, а її тепло затримує.)

4. Демонстрування схеми. (Схема 1)

- Склад повітря, співвідношення величини газів не скрізь однакове. За характером зиіни температури повітря з висотою та іншими властивостями, атмосфера поділяється на кілька шарів: тропосфера, стратосфера, верхні шари.

Схема 1. Будова атмосфери

 

 

 

 

 

 

 

5. Завдання.  За текстом підручника (ст. 123-124 : Бойко, Міхель.) і атласом ст. 29 складіть таблицю за таким зразком:

 

Будова атмосфери

Назва шару атмосфери

Висота шару

Температура

Особливості

 

 

 

 

 

6. Бесіда за складеною таблицею. Учні характеризують шари атмосфери за складеною таблицею, вчитель доповнює їх розповідь.

Хвилинка-цікавинка (з пізнавальним завданням).

У книзі шведської письменниці Лагерлеф «Чудова подорож Нільса з дикими гусьми» розповідається про нерозумного Троля, який вирішив: «Побудувати свій дім блище до Сонця – хай воно мене гріє». І Троль взявся до роботи. Він збирав каміння, складав на купу. Невдовзі гора каміння піднялася до самих хмар.

- Ну, тепер вистачить! – сказав Троль. – Тепер я побудую будинок на вершині цієї гори. Буду жити біля самого сонця і не замерзну. І Троль поліз угору. Але, що таке? Чим вище лізе, тим холодніше стає. Діставшись до вершини. «Ну,- думає, звідси до Сонця зовсім близько». А в самого зуб на зуб не попадає. Троль був упертий, і коли йому що в голову западе – нічим не виб’єш. Вирішив на горі будувати дім і побудував. Сонце ніби близько, а холод все одно до кісток проймає. Так нерозумний Троль і замерз.

Чому замерз Троль?

      7. Розповідь-пояснення вчителя.

- Атмосфера має величезне значення дя життя на Землі.

По-перше, атмосфера розсіює сонячне проміння і воно не так силино нагріває вдень поверхню Землі. А вночі, навпаки, атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватись, як невидима ковдра, утримує тепло.

По-друге, атмосфера – броня планети. Сотні метеоритів, небесних каменів, не долітають до Землі, згоряючи в атмосфері. Особливо добре це видно зоряної літньої ночі. В народі метеорити, що згоряють у повітрі, іноді називають падаючими зорями.

По-третє: в атмосфері утворюються хмари. Нижчі її шари перебувають у русі, утворюючи вітер, який переносить хмари на сотні кілометрів від місця їх виникнення.

І, нарешті: вона захишає Землю від надмірного впливу сонячної радіації – ультрафіолетового випромінювання.

Люди помітили, що одні атмосферні явища передвіщають похмуру і дощову погоду: інші, навпаки, ясну і сонячну. Ось чому з давніх-давен вивченню атмосфери надавали величезного значення.

8. Пізнавальне завдання. Як вивчають атмосферу?

(Учні виступають з невеличкими, підготовленими раніше повідомленнями про способи вивчення атмосфери.)

9. Розповідь-пояснення вчителя.

Атмосферне повітря – найбільше багадство, яке ми не завжди належно оцінюєм. Без нього живі істоти не можуть прожити й декілька хвилин, щоб переконатися у цьому: затримайте подих…чи довго ви зможете не дихати? Медицина встановила, що передчасне старінняпочинається значною мірою через нестачу кисню в організмі.

10. Демонстрування схеми. А тим часом повітря багатьох міст світу містить велику кількість шкідливих газів, які потрапляють в атмосферу із заводських труб. Д ужесильно забруднюють повітря відпрацьовані гази автомобілів.

Завдання: Погляньте на схему і скажіть: Як розвязати проблему охорони повітря? (Учні дивляться на схему, пропонують відповіді. Вчитель коректує.)

 

 

Схема 2. Забруднення повітря.

ІV. Узагальнення і систематизація сформованих знань, умінь і навичок.

1. Репродуктивна бесіда.

Ø  Як називаєттся повітряна оболонка землі?

Ø  Яку будову має атмосфера?

Ø  Яке значення атмосфери для життя на Землі?

Ø  Що ви можете сказати про взаємодію людини і атмосфери?

2. «Перевір свою пам’ять».

- Уважно прослухайте низку слів і випишіть основні гази атмосфери.

Сніг, водяна пара, азот, дим, дощ, кисень, пил, вуглекислий наз.

Правильні відповіді: азот, кисень, вуглекислий газ.

3. «Склади пару».

- За відсотковим співвідношенням підберіть назву газів.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.      «Перевір себе».

 

 

 

 

 

  1. Яку загальну назву має група сфер, зображених на рисунку?
  1. Допишіть назву сфери, в якій формується погода.
  2. Допишіть назву «другого поверху» атмосфери.

V. Повідомлення домашнього завдання.

- Підготувати відповіді на запитання плану теми уроку, використовуючи записи в зошиті і текст підручника ст. 122-125.

VI. Підсумок уроку.

-          Про що нове ви дізналися на уроці?

-          Як ви зможете використати ці знання у житті?

Оцінвання учнів за роботу на уроці.

Категорія: Студентські робити | Додав: Оля (25.01.2011)
Переглядів: 5632 | Коментарі: 7 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz