Нині розв’язання проблеми
професіоналізації підготовки вчителя пов’язане з науковим обґрунтуванням і
практичним удосконаленням змісту педагогічної освіти в напрямі більшої
збалансованості її складників: загального, спеціального й професійного
(педагогічної теорії та практики). Першочергової розробки потребує база
професійних знань учителя, яка має включати не тільки знання концепцій,
технологій і володіння педагогічною технікою, а й уміння розвивати й оцінювати
свою професійну діяльність. При цьому важливе місце слід відвести методиці
навчання географії.
Навчальний процес з курсу «Шкільна
географія та методика її навчання» на географічному факультеті здійснюється з
урахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій та орієнтується на
формування освіченої, розвиненої особистості, здатної до постійного оновлення
наукових знань, професійної мобільності та швидкої адаптації до змін у
соціально-культурній сфері, у галузях педагогічних технологій.
Як
відомо, між теорією і практикою завжди існує відстань, а бажане не завжди
збігається з дійсним. Не випадково до сьогоднішнього дня залишається
нерозв’язаною проблема невідповідності підготовки фахівців у сучасних вузах
(яка здійснюється шляхом академічного навчання) вимогам практичної діяльності.
З метою оптимізації навчально-виховного
процесу на заняттях з методики навчання географії використовуються нові
педагогічні технології, створюються навчально-виховні ситуації з використанням
як традиційних, так і нетрадиційних форм, методів, прийомів та засобів.
У рамках навчальної програми з даної
дисципліни для студентів – майбутніх вчителів географії – проводяться різні
форми та види навчальних занять з використанням інтерактивних технологій.
Основною формою навчання залишаються
лекції, кожна
з них виконує ряд важливих функцій:
методологічну, виховну, інформаційну (освітню), розвиваючу, орієнтуючу й
організуючу.
На заняттях з даної дисципліни вони є
мультимедійними і містять в собі не тільки вербальний матеріал, але й таблиці,
схеми, діаграми, ілюстрації, презентації, фрагменти відеофільмів уроків
географії, гіперпосилання з використанням Інтернету тощо. На особливу увагу
заслуговують проблемні
лекції – це апробація багатоваріантних підходів до рішення представленої
проблеми, які активізують особистий
пошук слухачів, серед них лекція-брифинг, лекція інтерактивна бесіда, лекція
диспут, лекція «круглий стіл» та інші.
Надзвичайно
важливу роль відіграють лабораторні заняття, на яких засвоєні теоретичні знання
реалізуються на практиці. У їх структурі вирізняються етапи обговорення запитання
і завдання теоретичного змісту, перевірка самостійної роботи, виконання і
обговорення практичних завдань, аналіз індивідуальних завдань та ін.
Майже
на кожному занятті має місце моделювання
фрагментів і цілих уроків. На окремих із них – моделювання і аналіз
занять географічних гуртків, факультативів, позакласних заходів з географії,
навчальних екскурсій у природу й на виробництво, які проходять у вигляді
ділових і дидактичних ігор. Моделювання — це особливий пізнавальний процес, метод теоретичного
та практичного опосередкованого пізнання, коли студенти замість безпосереднього
об'єкта - учнів класу - вибирають
чи створюють схожий із ним
допоміжний об'єкт-замісник (модель), досліджують його, а здобуту інформацію
переносять на реальний предмет вивчення.
Значна
увага приділяється організації педагогічній практиці, яка дає можливість
студентам застосувати свої знання з базових предметів, розвинути та
вдосконалити професійні вміння.
Зокрема
ці та інші аспекти методичної роботи дають можливість модернізувати навчальний процес у вищій
педагогічній школі й підготувати вчителя, якого вимагає сучасність.
Література
1.
Дуткевич
Т.В. Психологічні основи використання інтерактивних методів навчання у процесі
підготовки спеціалістів з вищою освітою // Використання інтерактивних методів
та мультимедійних засобів у підготовці педагога: зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський: Абетка – Нова, 2003.
– С. 26 – 33.
2. Сергійчук Олена Сучасні вимоги до підготовки майбутнього учителя в
контексті Болонського процесу / http://conferences.neasmo.org.ua/node/84
3.
Сучасний
урок. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник
/О.І.Пометун,Л.В.Пироженко. За ред.. О.І.Пометун. – К: Видавництво А.С.К.,
2004. -192.
4.
Старєва
А.М. Інтерактивна технологія навчання студентів у вищій школі./Наукові праці:
Збірник. – Миколаїв: Видавництво:МФ НаУКМа. – 2011. - Том 42. Випуск 29.- С.29-32.
|